SEO – Search Engine Optimization

SEO står for Search Engine Optimization og kan oversettes til søkemotoroptimalisering på norsk.

Hva er SEO?

SEO står for søkemotoroptimalisering. Det er en markedsføringsstrategi som brukes for å øke synligheten og rangeringen av en nettside i søkeresultatene på søkemotorer som Google og Bing.

Et konkret eksempel

La oss si at du har en blogg som handler om markedsføring. Ved å optimalisere nettsiden din og skrive relevante artikler vil den kunne vises høyere opp i søkeresultatene når noen for eksempel søker etter ting som “hva er SEO?” eller “forskjell på SEO og SEM”. See what I did there? Ja, jeg blir kvalm av meg selv innimellom. Beklager.

Forskjellen på SEO og SEM

Søkemotoroptimalisering fokuserer på å øke synligheten og rangeringen av en nettside i organiske (ikke-betalte) søkeresultater. Dette oppnås gjennom tekniske og innholdsmessige optimaliseringer.

SEM står for søkemotormarkedsføring og inkluderer alle former for betalt markedsføring i søkemotorer.


Relaterte ord og begreper: CPC, CTR, PPC, SEM