PPC står for Pay per click
PPC betyr betal-per-klikk på norsk
Hva er PPC?
PPC betyr pay-per-click, og er en prismodell på annonseplattformer hvor man betaler per klikk. Alternativet er som regel å betale per visning.
Eksempel
På Schibsted sin annonseplattform AdMarket betaler man 10 kr per klikk. En kampanje som gir deg 100 klikk vil derfor koste deg 10 x 100 = 1 000 kr.
Eksempel fra Schibsted AdMarket hvor man kan velge mellom å betale per klikk, eller per visning:
![Schibsted AdMarket tilbyr CPC og CPM som betalingsmodeller for annonsene sine.](https://usercontent.one/wp/www.eiriknereng.no/wp-content/uploads/2023/02/CPC-PPC-og-CPM-Schibsted-AdMarket.jpg?media=1678794160)
![På Schibsted AdMarket betaler man 10 kr per klikk annonsene dine får (PPC)](https://usercontent.one/wp/www.eiriknereng.no/wp-content/uploads/2023/02/Schibsted-admarket-netboard-price-cpc.jpg?media=1678794160)