Konverteringsoptimalisering (CRO)

Konverteringsoptimalisering handler om å gjøre den besøkende så fornøyd med nettsiden din som hun på bildet over her.


CRO står for Conversion Rate Optimization
CRO betyr konverteringsoptimalisering på norsk

Hva er CRO?

Konverteringsoptimalisering (CRO) handler om å optimalisere en nettside eller nettbutikk, hvor målet er å øke antallet besøkende som utfører en ønsket handling, for eksempel å kjøpe et produkt, prøve en tjeneste eller melde seg på et nyhetsbrev.

Hvorfor er konverteringsoptimalisering viktig?

Det hjelper ikke å svi av markedsbudsjettet for å drive masse trafikk til en nettside som ikke konvertererer. Ved å jobbe systematisk med konverteringsoptimalisering er målet å øke verdien av trafikken du får.

Det er som regel veldig mye billigere å optimalisere siden du selger produktet/tjenesten din enn å konstant pøse enda mer penger inn på annonsene dine.

Små justeringer kan gi enorm verdi

La oss si du har en nettbutikk hvor 1% av de som besøker den ender opp med å gjøre et kjøp. Konverteringsgraden på siden din er dermed 1%. Klarer du å øke dette til “kun” 2%, har du doblet antall salg på nettbutikken din. Ettersom verdien av trafikken du sender til siden øker, blir også avkastningen på markedsføringen din mye rimeligere og enklere å regne hjem.

Hvordan jobbe med CRO

Konverteringsoptimalisering handler blant annet om å:

  • Sette deg inn i kundens perspektiv: Tilbyr nettsiden/butikken din en god brukeropplevelse? Laster den raskt, er den enkel å navigere, lett å komme til “mål” for kunden?
  • Hele tiden sette opp tester og eksperimenter for å finne ut hva som fungerer og ikke. CRO er nært knyttet til Growth Hacking
  • Optimalisere produkttekster og beskrivelser
  • Teste ulike verdibudskap
  • Bruke innsikt og analyse til å hele tiden forbedre brukeropplevelsen

Eksempel på CRO-arbeid på artikkelen du leser nå

Første regel i alt CRO-arbeid er å være tydelig på hva du vil den besøkende skal gjøre. Dette målet danner grunnlaget for alt du gjør av tiltak.

For en nettbutikk er målet som regel selvsagt: Man ønsker at den som besøker skal gjøre et kjøp, gjerne til så høy verdi som mulig.

For andre nettsider, som for eksempel tilbyr tjenester som har lange salgsprosesser, eller fagblogger, som den du leser nå, er det ikke nødvendigvis like rett frem.

La oss ta denne siden som eksempel: Jeg selger per nå ingen produkter eller tjenester, men ønsker ikke at du som leser skal forsvinne fra meg for alltid. Det ville vært trist.

Målet mitt for ditt besøk her i dag er derfor at du legger igjen e-posten din her:

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Lever et tydelig verdibudskap

Men kanskje var det for tidlig å be deg om å legge igjen e-posten din, du får jo allerede hundrevis av e-poster, og du kjenner jo ikke meg. Du ville jo bare vite hva CRO var for noe.

Du har ikke fått noe verdibudskap, noen grunn, for at du skal gidde å melde deg på nyhetsbrevet mitt, så la oss CRO-e videre.

Jeg vet jo at du leser denne artikkelen, så sannsynligheten for at du er interessert i markedsføring er tilstede, og det er ikke urimelig å anta at du jobber i en nettbutikk, i alle fall et sted som selger noe på nett:

Dette får du i nyhetsbrevet mitt

  • Nyheter, personlige erfaringer og ekte tall og innsikt om markedsføring, netthandel og CRO
  • Tips til hvordan du kan jobbe smartere og raskere
  • Sendes sporadisk, ingen spam!
  • Gratis 😲
Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Skap tillit og bygg en relasjon med den besøkende

Hjalp det, meldte du deg på?

Kanskje var verdibudskapet OK, men ettersom det er jeg som leverer det må du jo også ha en viss tillit til meg for person, og du vet jo ingenting om meg. Så jeg kan teste videre med å gjøre det hele litt mer personlig, forsøke å etablere en form for faglig autoritet.

Hei, jeg er Eirik, og har skrevet artikkelen du leser nå. Kort om meg:

  • Jobber for tiden som web- og konverteringsansvarlig i Tripletex
  • Jobbet som nettbutikkansvarlig i Good For Me i 4 år
  • Drevet eget digitalt markedsføringsbyrå
  • Erfaring med B2B og B2C, nettbutikk og SaaS
  • Over middels glad i å finne ut hvordan vi kan jobbe og leve smartere og mer produktivt
Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Eksperimenter systematisk

Sånn! Da har jeg i alle fall gjort 3 ting:

  • Gitt deg (forhåpentligvis) litt verdi i form av denne artikkelen
  • Presentert verdibudskapet mitt
  • Forsøkt å bygge tillit og autoritet

Hvis nå det hadde vist seg at dette likevel ikke er nok til å overbevise deg om å melde meg på, kunne jeg eksperimentert videre med:

  • Ulike verdibudskap
  • Gjort påmeldingsboksen mer innbydende og testet ulike farger og design
  • Gitt deg flere konkrete eksempler på hva jeg skriver om
  • Tilbudt deg mer verdi for å melde deg på, f.eks lage en guide med “10 tips for å doble omsetningen til nettbutikken din” og gi deg den i bytte mot e-posten din
  • …eller en gratis, personlig analyse av nettsiden din
  • Alternative måter å holde kontakten på enn e-post, oppfordret til å connecte på LinkedIn f.eks

Eller ti tusen andre ting. Du skjønner greia. Og nå er denne artikkelen allerede altfor lang. Snakkes!