Når butikker skal være kompis

Publisert

🎁 Hva synes vi egentlig om “bursdagsgaver” fra merkevarer og butikker som markedsføringsstunt?

Reflekterte litt over det da jeg bikket to-og-tredve i går.

Når bedrifter skal leke vennen din så balanserer de på en småskummel linje. Kjente jeg bare ble irritert av det meste som tikket inn, og at de fleste hadde vunnet mer på å bare latt være.

Min mening: Skal du først gi en “bursdagsgave” og være kompis, gjør det uten liten skrift og uten å kreve eller forvente noe tilbake. Kanskje fører gesten din til mersalg og økt lojalitet, kanskje ikke. Men du gjør i alle fall ikke skade.

Om jeg hadde dratt i en bursdag og sagt “gaven min til deg i år er at du får 10% rabatt på Komplettpakken vår i Tripletex dersom du fremdeles er kunde om et år” så hadde jeg neppe blitt invitert neste år.


Her er for øvrig noe av det som tikket inn:

Dagen før bursdag
Dressmann: SMS (da bør det være noe bra): “Vi er litt tidlig ute, men vi klarte ikke å vente”
CTA: Krever at jeg logger inn i kundekontoen din for å se “min unike” rabattkode.
Etter 5 min med å finne innloggingsdetaljer og tilbakestille passordet får jeg “min unike” rabattkode på 20%. Takk for ingenting.

På bursdagen
Tilbords og Sunkost: Sjokolade som kan hentes i en av deres butikker. Takk 👍🏻
Jernia: Kaffe som kan hentes. Takk 👍🏻
Rituals: “Her er en gave for å uttrykke vår takknemlighet for å feire denne dagen med deg” CTA: Åpne gave (bygger opp forventning her altså)
Fører til landingsside, hvor jeg på nytt må “åpne gave” og “får” en såpe… om jeg handler for 550 kr. Fakk åff.

Dagen etter
Volt: De er “lei seg” for at de glemte bursdagen min 😲 “Terribly sorry, my friend”. De har dårlig samvittighet, skriver de, og gir i likhet med Dressmann en rabattkode på 20% – Men jeg må være rask med å bruke den! Hva med NEI.

Publisert