Alternativer til Google Analytics

Alternativer til Google Analytics

Google Analytics er i hardt vær om dagen. Samtidig som det utredes om verktøyet i det hele tatt er lovlig å bruke i det europeiske markedet, har Datatilsynet anbefalt norske bedrifter å se etter alternativer til Google Analytics.

Ettersom Google Analytics nærmest har totaldominert markedet for webanalyse, har det ikke vært mange mange konkurrenter som har fått fotfeste. Det har heller ikke vært nevneverdige grunner til å lete, ettersom GA både er veldig lettvint å komme i gang med, dekker stort sett ethvert behov for webanalyse, og er gratis (med mindre du går for GA360).

Men med så mye usikkerhet rundt både legaliteten av Google Analytics, samtidig som de forsøker å fase ut dagens versjon til fordel for Google Analytics 4, er det plutselig gode grunner til å orientere seg om hva som finnes der ute.

Personlig synes jeg at Matomo virker å seile opp som det beste alternativet, men det gjenstår mye testing før jeg kan konkludere.

Publisert