Inbound markedsføring

Inbound markedsføring handler om å skape innhold og verdi som gjør at kunden selv finner/oppsøker deg. Det er et supplement/alternativ til “tradisjonell” eller outbound markedsføring, hvor man kjøper seg til synlighet mot ønsket målgruppe.

Et typisk eksempel på en inbound strategi involverer å skrive relevante artikler slik at kundene finner deg via søkemotorer, være aktiv og synlig på sosiale medier, bygge opp et nyhetsbrev, produsere videoer/podcast osv.

Bør du velge en inbound eller outbound markedsføringsstrategi?

Det vanligste er å ha en miks, hvor man både setter av ressurser til å bygge opp godt innhold for å tiltrekke organisk trafikk, men også har et markedsbudsjett for å raskt kunne kjøpe seg til ønsket synlighet.

Selvfølgelig er det bedrifter som kun går for en av disse strategiene, men det er ikke gjensidig utelukkende prosjekter.

Hva er fordelene med inbound markedsføring?

  • Det kan bygge en større grad av tillit mot kundene dine enn outbound markedsføring. Det å oppleves som en kunnskapsrik fagspesialist via godt produsert innhold kan differensiere deg mot konkurrentene dine
  • Hvis du klarer å bygge opp nok og godt nok innhold til å levere en jevn strøm av relevant, organisk trafikk, kan du spare mye penger som ellers måtte brukes via betalte markedsføringskanaler for å kjøpe tilsvarende oppmerksomhet
  • Det å jobbe med inbound markedsføring er i seg selv nyttig for bedriften, ettersom man tvinges til å sette seg inn i kundenes behov, hva de lurer på og hvilken informasjon de er ute etter før de gjør et kjøp

Hva er ulempene med inbound markedsføring?

  • Det kan potensielt være veldig tid- og ressurskrevende å bygge opp en plattform som gir deg kundetrafikk som monner, om du i det hele tatt kommer dit at du klarer å tiltrekke merkbart volum
  • Det er ikke gratis markedsføring, som man kan få inntrykket av. Med mindre du gjør all jobben selv, ikke bruker noen verktøy som koster penger, og i tillegg later som at tiden din ikke er verdt penger (som den er)
  • Det er ikke like lett å skalere raskt som outbound markedsføring. På sistnevnte kan du raskt kjøpe deg til synlighet mot kundegrupper du ønsker, inbound tar tid