Hvordan investere i gaming: Paradox Interactive

Gaming er gøy. Aksjer er gøy. Derfor må gamingaksjer være dritgøy.

For et par måneder siden bestemte jeg meg for å gjøre litt research på hvilke muligheter som finnes der ute dersom man vil investere i gaming, og funnene mine deler jeg i denne lille artikkelserien.

Man skulle kanskje tro det var enkelt å få en oversikt over hvordan man kunne investere i ulike spill, men for en jungel det er der ute. Ikke bare kan det være vanskelig å få oversikt over hvem som eier hva, men i tillegg er enkelte selskaper ikke bare en produsent – de er også en såkalt «publisher». Det betyr at de ikke utvikler spillet selv, men gjør typisk en investering i utvikling + markedsføringskostnader for deretter å ta en solid bit av omsetningskaken. Litt som en god, gammeldags platekontrakt?

Først ut er denne lille perlen av et svensk selskap, Paradox Interactive.

Paradox Interactive (PDX – Sverige)

Aksjekurs per nå: 234,80 SEK
Selskapsverdi: 24.8 mrd SEK

Jeg kjente ganske godt til Paradox før jeg satt meg ned med denne artikkelen. Først og fremst gjennom å ha spilt spillene deres, men også ettersom Paradoxaksjen ble mitt livs beste investering med en 114% økning på et drøyt år. Som jeg åpnet med, gamingaksjer er dritgøy.

Paradox ble grunnlagt på slutten av 90-tallet og er således et «gammelt» selskap i gaming- og techverdens øyne. Selskapet fokuserer i all hovedsak på såkalte «grand strategy» spill. Det vil

Spillportefølje

Utvikling
Paradox er inndelt i 5 utviklingsstudio (strengt tatt flere, men la oss holde det enkelt), med hver sin portefølje med titler.

Paradox Development Studio:

  • Europa Universalis
  • Crusader Kings
  • Hearts of Iron
  • Stellaris
  • March of The Eagles
  • Victoria
  • Imperator: Rome
  • Magicka

Harebrained Schemes:

  • Battletech
  • Necropolis
  • Shadowrun
  • Golem Arcana
  • Strikefleet Omega
  • Crimson: Steam Pirates

Iceflake Studios:

  • Surviving the Aftermath
  • Ice Lakes
  • Race Arcade
  • Premium Pool Arena
  • Target Horizon
  • Pirates don’t run

Triumph Studios:

  • Age Of Wonders
  • Overlord

Playrion Game Studio:

  • Airlines Manager

Publishing
I tillegg til å utvikle egne titler, er publishing en viktig del av virksomheten til Paradox. Her er noen av de største titlene fra denne siden av forretningen:

  • Cities: Skylines
  • Empire of Sin
  • Surviving Mars
  • Steel Division: Normandy
  • Tyranny
  • Knights of Pen and Paper
  • Pillars of Eternity
  • Warlock
  • Cities in Motion

Paradox gjorde også et stort kjøp i 2019, da de overtok rettighetene til populære Prison Architect, som nå inngår i porteføljen deres.

Styrker og muligheter

Dybde og DLC-er
En av Paradox sine største styrker er å utvikle dype, komplekse spill som kan gi spilleren hundrevis av timer med moro (og frustrasjon), for deretter å bombarde hvert spill med flere titalls utvidelsespakker (DLCs).

Paradox leverer aldri noen 8-timers actiondrevet historie i førsteperson. Det er ikke uvanlig å se slike anmeldelser på Steam, med hundre- eller tusenvis av registrerte timer spilt på Paradox sine titler:

Denne modellen har sine fordeler og ulemper. Fordelen er at dersom de utvikler et populært spill, har de nærmest en plattform de kan holde spilleren hektet på i årevis. Utvidelsespakker sørger for å holde liv i spillet og gi det stadig større dybde, som er bra for spilleren og bra for Paradox, som tjener fett på salget av disse pakkene.

Hvor mye kan de tjene på utvidelsespakker spør du? Mye. Ta en av deres største titler, Europa Universalis IV: Grunnspillet koster skarve 270 kr på Steam, men dersom du ønsker alle 33 (!) utvidelsespakkene kommer totalprisen opp i den nette sum av 2830 kr. Det er god inntjening per spill, det.

Fokus
Mens andre gamingselskap, som f.eks Embracer Group, utvikler spill i en lang rekke kategorier og på et utall plattformer, fokuserer Paradox på det de kan best: Dype, komplekse strategispill.

Mobil og konsoll
Strategispill krever som regel et godt overblikk, gjerne med stor skjerm, og en mus er stort sett en fordel. Likevel ligger det store muligheter i å «knekke koden» med å få konsollspillere involvert i større grad. Stellaris er allerede tilgjengelig på f.eks Xbox, og oppkjøpet av mobilspillutvikleren Playrion signaliserer en økt satsning på dette feltet.

Nye spill
Crusader Kings III ble lansert i fjor høst, til svært gode anmeldelser (93% på Steam) og godt salg. Det passerte en million salg på kun noen få måneder. En del av de andre store titlene til Paradox begynner å dra på årene og kan kanskje nærme seg et nytt tall bak navnet, som Europa Universalis IV (2013), Cities: Skylines (2015), og Stellaris (2016).

Kjøpet av Prison Architect er neppe heller ment til å ligge i skuffen, så her kan vi forvente oss både utvidelsespakker og en 2-er i fremtiden.

Nye konsepter
Paradox har allerede proklamert at de kommer til å lage fysiske brettspill av flere av titlene sine, noe som potensielt kan bli en fin ekstra inntekskilde. Crusader Kings og Magicka Mayhem er først ut.

Svakheter og trusler

Nisje
Dype, komplekse strategispill er på ingen måte for alle. Med sjangeren følger også en heftig læringskurve for hvert spill, og spillene tiltaler som regel en bestemt type personer. Du finner ingen lavterskel-kos-for-alle-spill som FIFA, Fortnite, Counter Strike eller lignende i Paradox sitt sortiment.

Den største svakheten ved dette blir at Paradox neppe kommer til å spy ut noen global monsterhit ala de overnevnte.

Stor satsning på hvert spill
Som nevnt er en av fordelene til Paradox at de kan innkassere opptil 3000 kr per spiller for hver av titlene sine. Det fordrer at de leverer et godt spill som faktisk er så godt at man gidder å bruke hundre- eller tusenvis av kroner på disse pakkene.

Hyppigheten på egenproduserte spill er også lav. Det er altså 7 år siden Europa Universalis IV så dagens lys, og 4 og 5 år for Stellaris og Cities Skylines.

Inntektsbegrensning
Strategiene med utvidelsespakkene er fin og inntektsbringende, men et problem er at prisen på kassalappen har en sluttsum. Det er begrenset hvor mange pakker man kan produsere til et spill, i motsetning til f.eks kjøp av in-game valuta som har blitt nærmest dagligdags for mange av de store titlene.

Jeg snakket for en tid tilbake med en fyr som hevdet han hadde brukt rundt 30 000 kroner på kjøp av spillerpakker i FIFA. Slike gærninger får man dermed ikke utnyttet potensialet av med dagens modell.

Mobil og konsoll
Ja, jeg er frekk nok til å liste denne opp som en svakhet også. Om de knekker koden er det en stor mulighet, men faktum er at strategispill fungerer best med stor skjerm, mus og tastatur. Lykke til med å gi en god brukeropplevelse av Europa Universalis på mobil.

Avsluttende tanker

Paradox Interactive er absolutt et spennende selskap, og i mine øyne utveier styrkene svakhetene. Jeg følger nøye med på kursutviklingen og tar nok en liten posisjon dersom det blir for fristende.

For de som synes slikt er interessant, så følg meg gjerne på Shareville

Publisert